Ze všech koutů kostela sv. Mikuláše na Malé Straně v Praze na vás sálá velkolepost, oslava svatých, oslava nebe. Člověk byl dle tehdejších poměrů jen malým nicotným tvorem, jehož sláva se započne teprve tam v nebi nahoře a barokní chrámy mu měly tuto velkolepost a jeho budoucí cestu připomínat.
Snad i k této oslavě nebeského života přispěl na podzim roku 1787 (při svém druhém pražském pobytu u příležitosti uvedení premiéry své slavné opery Don Giovanni) svou hrou na zdejší varhany (z let 1745-1747, mají více než 4000 píšťal, a některé z nich mají délku až šest metrů!) i jiný génius své doby – sám Wolfgang Amadeus Mozart (kterého svým vnitřním zrakem už navždy neuvidím jinak, než jako rozevlátého, šíleně se smějícího mladíka v podání vynikajícího herce Toma Hulce ve slavném Formanově Amadeovi).
Dnes již nefunkční „Mozartovy“ varhany
Tohoto Hulce si tedy představuji, a ať mi sám Mozart promine, ale nemohu jinak, jak na hlavním kůru sedí za varhanami a noří se do své vlastní hudby a chrámem se rozléhají mohutné tóny nástroje, který když slyším, nevyhne se mi mravenčení po celém těle. Varhany – toť nebeská hudba, která odnáší naši mysl do daleka, zvlášť, když je slyšíte v chrámu.. Poslouchali jste někdy varhanní koncert v nějakém kostele? Nezapomenutelné, co?
Mimochodem, ve sv. Mikuláši se dodnes hrají téměř denně v 18h koncerty vážné hudby – myslím, že stojí za poslechnutí. Hraje se ovšem na menší varhany na boční empoře, ty velké „Mozartovy“ jsou prý v současnosti nehratelné. Škoda.
Jednou z nejcennějších dochovaných památek v kostele je Pašijový cyklus slavného českého barokního malíře Karla Škréty s tématikou utrpení Ježíše Krista. Jde o soubor deseti obrazů zavěšených na ochozech chrámu ze Škrétova závěrečného tvůrčího období z let 1673-1674, kdy používal techniku šerosvitu (malířská metoda, která využívá kontrastu mezi světlem a tmou).
Samozřejmě jde o originály a to velmi cenné.
Podařilo se mi zachytit detail z prvního obrazu cyklu s názvem Kristus na hoře Olivetské, který byl namalován jako první již v roce 1672:
Detail ze Škrétova obrazu
Můžete zažít příjemné ztišení, rozjímání, pokud si dovolíte věnovat pár svých chvil tomuto ceněnému souboru děl..
Na ochozu chrámu sv. Mikuláše překrásně ono církevní ovzduší kolem (zvláště v blízkosti Škrétova Pašijového cyklu) doplňuje prvek ryze světský:
Abyste rozuměli: sama neprožívám vzrušení z rytí svých monogramů, čar či srdíček do stromů nebo zdí. Když už však něco takového vidím, stanou se tyto zanechané vzkazy spíše předmětem mého zájmu než odsuzování, což se stalo i tentokrát.
Na zábradlí ochozu, v dřevěné desce, jsem nalezla téměř dvě stě let staré zápisky! (i když prozkoumávat je bylo trochu jako porozumět červotočím cestičkám..)
Nenašla jsem žádná slavná jména (nepředpokládám, že vyryté J Kraus patří našemu známému herci a moderátorovi.. ale u F K bych i tajně doufala, že jde o slavného pražského německého autora.. kdo ví. Ale už vůbec nepředpokládám, že ono písmeno W patří samotnému Mozartovi. Nebo že by ano?
(K představiteli Mozarta Hulcovi by mi takové počínání sedělo, k uhlazenému pánovi s loknami, jak jej známe z mnoha vyobrazení však nikoli..)
Ovšem i kostel může ukrývat svá tajemství, tak mu je ponechejme..
Tajemné „W“
Nejstarší zápis jsem našla z roku 1820, i když ten z roku 1826 taky není k zahození.. Na fotografii dřevěného zábradlí a části prostoru chrámu se současnými návštěvníky dochází ke zvláštnímu propojení téměř dvou set let – a tahle propojení mě fascinují a lákají. Kochejte se…
Nejstarší nalezený zápis
V pravé kapli obraz Sv. Xaveria..
U poslední fotky této série je na prvním obraze zprava dole v kapli vidět obraz F. X. Palka Sv. Xaverius, před nímž stály hlavní postavy Arbesova stejnojmenného romaneta a hledaly klíč k velkému, vysněnému pokladu.